2019 októberében került sor a iskolánk 9 pedagógusának és 9 tanulójának kiutazására Erdélybe, a Kozmutza Flóra Hallássérültek Speciális Iskolájába. A pécsi iskola tanulói az erdélyi tanulókkal közös csapatépítő foglalkozások keretében ismerkedtek meg. A kreatív játékok kötetlen formában segítették, hogy a két iskola diákjai megismerjék egymás szokásait és baráti kapcsolatok alakuljanak ki. A játékos programok mellett aztán sor került a hidroterápiás szakmai foglalkozásra.
A hidroterápiás foglalkozások a városi uszodában zajlottak. A szakmai látogatás első két napján az elméleti bemutatót gyakorlat követte, melyben a kolozsvári speciális iskola diákjai vettek részt. Később a hidroterápiás foglalkozásokba bevonták az általunk kiutaztatott gyerekeket. Minden foglalkozás megkezdése előtt ügyeltek arra, hogy a medencében levő gyerekek és felnőttek száma azonos legyen. A hidroterápia alkalmazása során megfigyeltük, hogy a hangsúlyt a képességekre és nem a fogyatékosságokra helyezték a foglalkozást vezetők. Nagy hangsúlyt fektettek végig a légzéskontroll fejlesztésére. A vízben a segédeszközök számát minimálisra csökkentették, inkább a terapeutában, segítőben való bizalom növelésére törekedtek. A módszer végig az élményszerű tanulásra alapozott, a motiváció növelése érdekében csoportmunkával és különféle játékos elemekkel színesítették a foglalkozást. A gyerekek a vízben, álló, ülő, járó gyakorlatokat végeztek . Gyakoriak voltak a lemerülések, illetve a vízbe ugrás, és a vízben ugrálás. Hason, háton lebegtek, siklottak az áramlattal, átfordulásokat végeztek. Megfigyeltük, hogy a gyerekek vízben való önállósága napról napra nagyobb lett. Szorongásaik oldódtak, önbizalmuk nőtt, végig motiváltan, örömmel vettek részt a tevékenységekben. A foglalkozásokon a terapeutákon kívül egyetemi hallgató segítők is részt vettek. A gyerekek végig bizalommal viselkedtek oktatóik és segítőik felé. A program alkalmazása során megfigyelhető volt, ahogy a gyerekek egyensúly tartása egyre jobb lett és idővel az úszómozdulatokat is pontosabban végezték. Fokozatosan nőtt az önállóságuk, ami növelte egyéni teljesítményüket. Egészében elmondható, hogy jól érezték magukat a vízben, nem volt bennük félelemérzet és nagyon motiváltan végezték a feladataikat
Elmondható, hogy pedagógusaink soha nem láttak még hidroterápiás foglalkozást és így nagyon sokat tanultak a látottakból. Saját tanulóink segítségével kipróbálhattuk a módszert, és azt láttuk, hogy saját diákjaink körében is kedvezően fogadták ezt a tevékenységet. Saját iskolánkban szeretnénk, ha a kötelező úszásoktatás részévé válhatna a hidroterápiás
Módszer, és miután kialakítottuk segítségével a vízbiztonságot, csak ezután kerülne sor a hagyományos úszásoktatás beindítására.
Az eseményhez tartozó fotóalbumok az alábbi linkeken érhetők el: