Yoga and Meditation for Educators: Be a Great Teacher, Be Your Best Self

Beszámoló

 

Olaszországban, Firenzében tölthettem egy hetet az Erasmus Plusz jóvoltából 2019.november11.-17-ig.

A kurzus, amelyen részt vettem, a „Jóga és meditáció oktatóknak- Légy nagyszerű tanár , hozd a legjobb formád! címen került megrendezésre angol nyelven.

Csoportomban 9 hallgató / 5 spanyol,1 portugál,1 osztrák, 1 finn és jómagam/vett részt két olasz oktató irányításával. Egyikük több évtizedes gyakorlattal rendelkező jógaoktató, aki gyermekekkel is foglalkozik, a másik szakember pedig klinikai szakpszichológus, aki a Mindfullness meditációt a klinikai gyakorlatban is alkalmazza elsősorban addiktológiai problémával rendelkező fiataloknál, valamint autista és magatartás zavarral küzdő  tanulóknál.

A továbbképzés öt napon át tartott / 9-14 h-ig/, a szombati napon pedig toszkánai buszos kiránduláson vehettünk részt professzionális idegenvezetéssel, borkostolóval, gazdag vendéglátással.

Az első napon a résztvevők saját iskolájuk profiljával ismertették meg a jelenlevőket, így megismerhettük egymás munkakörét, motívációját.

A kurzus alapvető célja a pedagógusok mentális állapotának erősítése, útmutatás az egészséges lelki egyensúly megteremtéséhez, fenntartásához-ez esetben a jóga es a mindfullness meditáció segítségével. A részvétel nem igényelt előzetes gyakorlati tapasztalatokat, mindenki könnyedén kivitelezhette a feladatokat, amelyeket egyénileg, párban és csoportokban oldottunk meg. Külön hangsúlyt fektettek a légzés gyakorlására, ennek vizsgálatára, tudatossá tételére.

Az elméleti oktatás interaktív módon, multimédiás eszközök bevonásával történt Minden elméleti egységet gyakorlati blokk követett.

Számomra a legizgalmasabb nap volt, mikor „ gyermekként” vehettünk részt számtalan ötletet elraktározva, melyek nagy részét én magam is alkalmazhatok mozgásfejlesztő óráim során. Ötleteket kaptunk arra, hogy a tanóra monotóniáját hogyan törhetjük meg- berendezéstől, rendelkezésre álló hely nagyságától függően-egy-egy játékos légző feladattal vagy nyújtással-lazítással, állat, növény utánzásával/jóga poziciók tanulása/.

A mindfulness meditáció elméleti és gyakorlati megismerése során olyan ismeretekre tehettem szert ,melyeket tagozatomon nem, a tanulásban akadályozott tanítványaimmal viszont kipróbálhatok.

Összességében a kurzus szakmai munkámban új ötletekkel, gyakorlati módszerekkel, technikákkal és sok tekintetben szemléletváltással is gazdagított.

Élményeimről, tapasztalataimról tagozatomon beszámolót tartottam, közvetlen kollégáimmal egy-két új ötletet már ki is próbáltunk.

 

Pécs, 2020. 01. 13.

Bognár Eszter