Barcelona, 2024.
Egyre többet hallunk manapság a mesterséges intelligenciáról, és annak térhódításáról az élet
különböző területein. Gondoljunk csak az önvezető autókra, vagy a mesterséges intelligencia
által működtetett online ügyfélszolgálatokra, de az egészségügyben, mezőgazdaságban és
egyéb területeken is egyre jobban használható ez az eszköz. Milyen lehet a kapcsolata az
oktatással? Segítheti a pedagógusok munkáját? Egyszerűbbé teheti az adminisztrációt és a
tanórákra való felkészülést? A diákok csalásra használják és negatívan hat a kritikai
gondolkodás fejlődésére? Vagy jól használható tantermi környezetben, és segít az egyéni
tanulási utak megvalósításában? Pótolhatja a mesterséges intelligencia a pedagógusokat?
Milyen hosszútávú hatásai lesznek a munkaerőpiacra? A munkahelyek számának csökkenését
okozza majd, az eddig emberi erőforrásokat igénylő feladatok átvételével? Esetleg átalakítja a
munkaerőpiacot, és új fajta tudást igénylő, más jellegű munkahelyeket hoz létre? Számtalan
messze vezető kérdés, melyek mindegyike felmerült Barcelonában 2024.11.18-22. között, az
Integrating AI into Language Teaching and Learning (A mesterséges intelligencia alkalmazása
a nyelvtanítás és nyelvtanulás során) című Erasmus+ kurzuson.
Bár a fent említett elméleti kérdések mindegyike rendkívül érdekfeszítő és nagyon fontos, a
kurzus során ezek megtárgyalásán túl rengeteg gyakorlati ismerettel is gazdagodhattam.
Megtanultam a mesterséges intelligencia segítségével prezentációkat, óraterveket és
differenciált feladatokat készíteni. Kipróbálhattam, hogyan tudok segítségül hívni különböző
chatbotokat a munkámhoz vagy a tanulmányaimhoz, és milyen mesterséges intelligencia által
támogatott eszközöket tudok felhasználni akár a tanóráimon, az osztályteremben is. A
gyakorlatok fontos tanulsága volt számomra, hogy a mesterséges intelligencia egy remek
eszköz, mely sokszor segíthet időt megtakarítani, ötleteket meríteni, bonyolult feladatokat
egyszerűbbé tenni vagy éppen differenciálni, ennek ellenére, tapasztalataim alapján soha nem
pótolhatja a pedagógusok munkáját, szakértelmét. A mesterséges intelligencia által nyújtott
eredmények teljes mértékben a számára betanított információkon alapulnak, melyek akár
tévesek is lehetnek. Így a mesterséges intelligencia is hibázhat, továbbá nem képes empátiára,
szenzitivitásra, pedig ezek a pedagógiai munkában elengedhetetlen képességek. Ezekből
következik, hogy a mesterséges intelligencia által előállított bármilyen jellegű produktum
esetén feltétlenül szükséges az emberi felülvizsgálat és esetenként korrekció. Összeségében úgy
gondolom, a mesterséges intelligencia egy remek eszköz, melyet a megfelelő felelősségtudat és
kontroll mellett kiválóan alkalmazhatunk a pedagógiai munkában, így a gyógypedagógia
területén is.
Barcelona nyüzsgése inspiráló légkört teremtett a tanuláshoz és a kikapcsolódáshoz egyaránt.
Hosszú sétákat tettem a karácsonyi díszbe öltözött tengerparton, ahol jól megfértek egymással
a mezítláb röplabdázó, csapatokban kocogó, táncoló vagy éppen kutyát sétáltató helyi lakosok
és a naplementét csodáló, az utcazenészek karakteres gitárjátékát hallgató turisták. Kóstoltam
sangriát, tapast és paella-t. A Tibidabo 512 méteres csúcsáról körbe nézve teljes terjedelmében
megcsodálhattam a napfényes várost. Antoni Gaudí életének fő műve, a Szent Család-templom
hasonlóan lenyűgöző élményt nyújt, monumentális méretével és különleges díszítettségével. A
híres építész zsenialitását őrzik továbbá városszerte a Gaudí házak, melyekre általában igaz,
hogy eredetileg lakóházaknak szánták őket, ma azonban múzeumként funkcionálnak.
Látványuk megunhatatlan, hiszen számtalan apró részletet, díszt, építészeti megoldást rejtenek,
melyeket külön-külön is érdemes megcsodálni, a részek pedig végül egy lenyűgöző egésszé
állnak össze. Ez igaz a Güell parkra is ahol az élményt fokozza, hogy az emberi kéz munkája
és a természet szépsége harmonikusan olvad össze.
Minden utazni és tanulni vágyó kollegámnak jó szívvel ajánlom az Erasmus+ programot és
Barcelonát, remélem sokan szereztek majd hasonlóan inspiráló élményeket a program keretei
között.
Szemere Fanni