Heraklion, 2024.
Gyakran mondjuk, hogy a mai gyermekek, fiatalok már bele születtek a digitális világba, sokkal többet és ügyesebben használják az okoseszközöket és az internetet, mint az idősebb generációk. Ennek ellenére nekünk, felnőtteknek kell útmutatást adnunk a gyerekeknek az internet biztonságos és helyes használatával kapcsolatban, ami nem kis feladat, hiszen az online térben számos veszély leselkedhet rájuk. Az internetes zaklatók, csalók számtalan módot találnak arra, hogy kihasználják azokat a gyerekeket, fiatalokat, akik nincsenek kellő tudással felvértezve önmaguk megvédésére. Mit tehetünk hát annak érdekében, hogy tanítványainkat, gyermekeinket biztonságban tudhassuk? Erre a kérdésre kerestem a választ mikor az Erasmus + programnak köszönhetően Heraklionba, Kréta fővárosába utazhattam.
A Lifelong Learning Centre Oloklirosi nevű intézmény egyetemisták korrepetálásával, szakmát tanuló fiatalok számára mobilitások biztosításával, hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci esélyeinek oktatás általi növelésével foglalkozik, továbbá az Erasmus + program kereteibe illeszkedő kurzusokat is szerveznek. Az általam teljesített kurzus címe: Preventing Cyberbullying In Schools, mely magyarra fordítva Az internetes zaklatás megelőzése az iskolákban. A képzés hét napig tartott, és az intézményben több különböző témájú kurzus is folyt ezzel párhuzamosan. Az első nap az összes kurzus résztvevője egy közös nyitó foglalkozáson vett részt. Itt mindenki bemutatta saját munkahelyét, így betekintést nyerhettem német, dán, holland, szlovák és brazil intézmények életébe, működésébe. A második naptól kezdve kisebb csoportokban, párokban ki-ki a saját maga által választott kurzuson vett részt, modern, jól felszerelt tantermekben. Városi sétát és tradicionális görög vacsorát is szerveztek számunkra. Itt, és a saját magunk által szabadon szervezett programokon, kirándulásokon tovább ismerkedhettünk, tapasztalatokat, tudást cserélhettünk egymással.
Az általam választott kurzus bemutatta az alapvető tudnivalókat a bullying (iskolai zaklatás) jelenségével kapcsolatban, majd az online világ gyerekekre gyakorolt pozitív és negatív hatásaival ismerkedtünk meg. Az online világ ma már jelentős teret hódított magának életünkben, így a bullying is javarészt ebbe a térbe helyeződött át. A cyberbullying (internetes zaklatás) sok szempontból veszélyesebb, károsabb lehet, mint a valós fizikai térben zajló zaklatás. Ennek oka lehet többek között a nagyobb nyilvánosság, a zaklató anonimitásának lehetősége, illetve az, hogy ami egyszer felkerült az internetre, az kitörölhetetlenül ott marad. Erre a problémára fókuszálva a kurzus bemutatta az internetes zaklatás lehetséges módjait, okait, következményeit, illetve azt, hogy mit tehetünk a megelőzés, vagy a már kialakult helyzet korai felismerése és kezelése érdekében. Minden egyes tematikus egység után interaktív feladatok segítségével mélyítettük el tudásunkat, továbbá az oktatók lehetőséget adtak kérdéseink feltételére és véleményünk megvitatására. Egyik oktatóm Rodoula Kaftaki a Safe Kids Project kidolgozója volt. A program célja a szülők és a gyermekekkel foglalkozó különböző szakemberek ismereteinek bővítése a biztonságos internethasználat témakörében. Rengeteg új tudást szereztem a kurzus során, melyet úgy gondolom nagyon fontos átadnom mind a kollegáknak, mind a szülőknek. Illetve fel tudom használni a tanultakat akár a következő Digitális Témahét során a gyerekeknek szervezett foglalkozásokon is.
A tanulás mellett persze jutott idő kikapcsolódásra is: meglátogattam Heraklion belvárosának nevezetes épületeit, templomait, a Régészeti Múzeumot, valamint az Ókori Görög Találmányok Múzeumát. Elutaztam a festői szépségű Rethymnon városába, lovagoltam a tengerparton, tradicionális görög ételeket kóstoltam. Több mitologikus helyszínt felkerestem, például a Zeusz szülőhelyeként ismert Dikteon-barlangot és a knosszoszi palotát, melynek labirintusában a legendás Thészeusz legyőzte Minótauroszt. A CretAquariumban pedig lenyűgöző tengeri élőlényeket figyelhettem meg testközelből. Nagy élmény volt továbbá számomra, hogy a helyi gyógypedagógiai iskola igazgatója is felkeresett, vele több találkozó, kötetlen beszélgetés során tárgyaltuk meg az ottani és a magyar gyógypedagógiai intézmények, szolgáltatások sajátosságait.
Szemere Fanni