A szakmai látogatáson 4 kollégámmal vettünk részt. A szakmai látogatást megelőzően kollégáimmal tanulmányoztuk az iskola honlapját, illetve közös online meetingen vettünk részt, ahol jelen voltak a fogadó iskola tanárai. A beszélgetés során megismertem az iskola pedagógiai programját és az iskolába járó gyerekek összetételét. A beszélgetés során tervet készítettünk a szakmai hétre, illetve megbeszéltük, hogy a szakmai programokon túl milyen kulturális, illetve egyéb szabadidős programokon veszünk részt. A szakmai programok megtervezésekor kikértük a fogadó iskola tanárainak véleményét arról, hogy mely időpontokban zavarja meg látogatásunk legkevésbé az iskolában folyó oktató-nevelő munkát. Szakmai érdeklődésünk középpontjába az iskolában megvalósuló olyan tanulmányi és szabadidős tevékenységek kerültek, melyek segítik elkerülni a lemorzsolódást, illetve megfigyeltük a magyar nyelv oktatását, a diákönkormányzat munkáját és a kinti iskola pályaorientációs tevékenységét. Fókuszáltunk azokra a szabadidős tevékenységekre, melyek délutáni idősávban, szakkörök formájában valósulnak meg és a környezetvédelemmel, növénytermesztéssel kapcsolatosak. Segítséget kértem az iskolavezetéstől, hogy a szakmai látogatáson ezeket a területeket kiemelten tudjuk tanulmányozni.
A Sepsikőröspataki általános iskola gyerekei nagyrészt hátrányos helyzetű, telepi cigánygyerekekből állnak, akiknél szintén komoly veszélyt jelent az iskolai lemorzsolódás. Az iskola, évek óta olyan programokban vesz részt, melyek segítik a gyerekek iskolában tartását. Olyan délelőtti tanórai, délutáni szakköri és szabadidős tevékenységekről van szó, melynek tanulmányozása segítheti iskolánk módszertárának bővítését, az esélyegyenlőség megteremtését, a lemorzsolódás elleni küzdelmet, illetve ezzel párhuzamosan a tehetséggondozást.
A délelőtti tanítási órák egy része az „élményre” épül. Egy olyan biológia órán vettünk részt, ahol a kooperatív tanulásszervezési mód mellett élményt jelentett a digitális tartalom és a közvetlen tapasztalatszerzés, vagyis a növények tapintása, szaglása. A madarak és fák napjára szervezett biológia óra felépítésében, tanulás szervezésében, módszereiben alkalmazkodott a gyerekek életkorához és igényeihez. Az igazi „aha” élmény biztosította, hogy a gyerekek végig motiváltan és érdeklődve kísérjék az óra menetét és a csoportmunkában aktívan vegyenek részt. Az óra menetében részt vettek a Sepsiszentgyörgyi speciális iskola diákjai, ami lehetőséget teremtett arra, hogy a többségi iskola diákjai tudásukkal és rátermettségükkel segítsék a gyengébb intellektusú társaikat. Az esélyegyenlőség az óra folyamatában többféleképpen is érvényesült, jó példát láthattunk arra, hogyan képes az óravezetés, tartalom, módszerek, tanulásszervezési módok és a személyre szóló differenciálás arra, hogy segítse a gyerekek tanulási élményhez juttatását. A hét folyamán részt vettünk egy élmény testnevelés órán, ahol a pedagógus bemutatta azt a folyamatot, hogyan jutnak el a gyerekek a megfelelő mozgáskultúrához a zene és különféle mozgást segítő eszközök segítségével. A szakmai hét kiemelt programja volt a délutáni interdiszciplináris matematika óra, mely két nyelven zajlott. A gyerekek magyar és román nyelven egyszerre sajátították el a mértani alakzatok jellemzőit. A kooperatív tanulásszervezés és az online matematikai feladatmegoldások, a leegyszerűsített kommunikáció két nyelven segítették az ismereteknek a beépülését. Fontos része volt az órának a mértani alakzatok szerepének megismerése a gyakorlati életben.
Az esélyegyenlőség mellett a szakmai héten nagy szerepet kapott a tehetséggondozás megfigyelése. A Kálnoky grófnő és a Máltai Szeretetszolgálat által indított délutáni lovasakrobatika program és kézműves foglalkozások segítik a telepi tehetséges roma gyerekek kitörését a hátrányos helyzetből és megteremtik a lehetőséget arra, hogy az érdektelen és motiválatlan szülői háttér megértse a gyerekben rejlő tálentumot és ne akadályozza a gyermeket abban, hogy képességeinek megfelelően tovább tanuljon és idővel kikerüljön az elmaradott telepi létből.
Az iskolának saját kiskertje van, ahol a gyerekek megtanulják a növénytermesztés, növénygondozás, komposztálás fortélyait, hogy idővel saját kiskertet tudjanak létrehozni. Az iskolában fontos szerep jut a pályaorientációs munkának, melynek keretében különféle munkahelyeket látogatnak meg a gyerekek. Ezekkel a látogatásokkal bevezetik a gyerekeket a munka világába és motivációt biztosítanak nekik arra, hogy megfelelő képzettség elérésével törekedjenek minél jobb munkahely megszerzésére.
A szakmai programokat délután kötetlen elfoglaltság követte. Megnéztük a Nagyajtai vártemplomot, az erdősvidéki Miklósvárat, jártunk a vargyasi Sütő dinasztia házi múzeumában, ahol festett bútorokat néztünk meg ,meglátogattuk Kisbacon Benedek Elek házát, felfedeztük a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum kincseit, sétáltunk Brassó utcáin és kétszer jártunk a Tamási Áron Színház előadásain, illetve egyszer egy labdarúgó mérkőzést izgultunk végig a helyi stadionban.
Összeségében elmondható, hogy a hét folyamán sok új módszerrel, tanítási technikával ismerkedtünk meg, miközben élveztük a helyi kultúrát és a székely szokásokat.
Pabstné Adorján Zsuzsanna